Praktische gids over winterbanden - Extra stevige winterbanden, winterbanden, spijkerbanden, all season banden: kies uw band voor het winterseizoen

Extra stevige winterbanden, winterbanden, spijkerbanden, all season banden: kies uw band voor het winterseizoen

Winterbanden Julian

Er bestaan diverse categorieën winterbanden. Hieronder vindt u een presentatie zodat u een band passend bij uw rijgedrag en omgeving kunt kiezen.

Winterband in de sneeuw De winterband moet gekozen worden naargelang de omgeving waarin u rijdt - Foto credits © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Een kwestie van temperatuur

Hoewel het onderhoud van uw auto, na aankoop, beperkt blijft tot het uitvoeren van regelmatige controles en servicebeurten, bestaat er een grote kans dat uw auto uitgerust is met zomerbanden; voornamelijk geschikt voor een zacht klimaat waar het kwik nooit al te ver zakt. Zij bieden een optimaal prestatieniveau bij zacht weer, zelfs als het regent. Het probleem van afnemende prestaties steekt de kop op als de gemiddelde omgevingstemperatuur onder de 7°C zakt: het rubber van uw zomerbanden wordt stijf en de banden minder efficiënt. In streken waar het kwik slechts zelden onder deze grens zakt, kan er met zomerbanden gereden worden. Als u in een koude streek met regelmatige sneeuwval of in de bergen woont, is het echter noodzakelijk specifieke banden te monteren. De vraag is natuurlijk welke autoband u nodig heeft.

 

De diverse types winterbanden

Er bestaan tal van verschillende winterbanden. Zelfs de producten die we gewoonlijk onder de naam winterbanden groeperen onderscheiden zich door uiteenlopende kenmerken.


De all season band

Als eerste hebben we een band die het midden houdt tussen een zomer- en winterband, de all season band en die, zoals hiervoor al vermeld werd, een compromis tussen twee soorten banden vormt. Het idee is een product aan te bieden dat toereikende prestaties biedt binnen een breed gebruiksbereik. Gezien het een compromis betreft, is deze autoband niet even efficiënt als een zomerband bij zachte temperaturen noch even efficiënt als een winterband bij lage temperaturen. "In de Verenigde Staten is de all season band een algemeen gebruikt product, gezien de automobilisten daar een minder dynamische rijstijl hebben dan in Europa", legt Dominique AimonDirecteur wetenschappelijke en technische communicatie van Michelin, uit. Maar het kan in geen enkel geval een winterband vervangen bij extreem koud weer als de automobilisten besneeuwde of beijzelde wegen het hoofd moeten bieden. Kortom, het is beter om op zomerbanden te rijden bij zachte temperaturen en over te stappen op echte winterbanden zodra de winter inzet om er zeker van te zijn over optimale wegligging in bochten, remkracht, slijtvastheid en brandstofbesparingen te beschikken. Daarnaast verbruiken de all season banden over het algemeen meer en kenmerken zich in de meeste situaties door langere remwegen. Ook binnen de "echte" winterbanden kunnen we verschillende types producten onderscheiden.

 

Winterband en alpineband: een M+S markering en een 3PMSF logo, de beste garantie voor gematigde winters

Technisch gezien moet een winterband de vermelding "M+S" op de zijwand hebben staan. Maar deze vermelding op zich volstaat niet om de efficiëntie van een winterband te garanderen daar geen enkele regelgeving testen oplegt om deze markering te mogen gebruiken. De meeste all season banden hebben bijvoorbeeld deze vermelding op hun zijwand staan, terwijl ze bij echt winterweer geen toereikende prestaties bieden. Om zeker te zijn van de efficiëntie van uw winterbanden, moet u controleren of deze gemarkeerd zijn met een ander logo, de "3PMSF". Dit betreft een label dat onderworpen is aan uiterst strenge tests op de autoband en dus de efficiëntie ervan garandeert, zelfs bij zwaar winterweer. Tal van bandenfabrikanten bieden winterbanden van dit type aan (M+S, 3PMSF) en zelfs al zullen de prestaties enigszins verschillen, al deze banden zijn in staat optimale prestaties te bieden zodra de temperaturen minder dan 7°C bedragen. De samenstelling van het rubber wijkt af van die van zomerbanden om soepel te blijven bij koude temperaturen, terwijl zomerbanden harder worden in deze omstandigheden. Deze banden kenmerken zich tevens door een apart type groeven, om indien nodig het water en de sneeuw beter af te voeren. Het profiel maakt het mogelijk een uitstekend gripniveau te verkrijgen zelfs bij bar slechte weersomstandigheden. En denk maar niet dat deze winterbanden uitsluitend efficiënt zijn bij sneeuw: zodra de temperatuur minder dan 7°C bedraagt, remmen ze beter en hebben ze een betere wegligging dan zomerbanden. Zelfs op droog asfalt zonder sneeuw.

 

Winterbanden op welk moment?

Zelfs als u in Zuid-Europa woont, kunt u soms de prestaties van winterbanden nodig hebben: wij benadrukken nogmaals dat deze als beste uit de bus komen op droge wegen, zelfs als de temperaturen boven nul blijven. Ze stellen u in staat de auto onder controle te houden en blijven efficiënt zelfs al lopen de temperaturen overdag op tot boven de 10°C. Ze worden uiteraard noodzakelijk zodra u naar uiterst koude streken of op wintersport gaat. Het rubber van winterbanden hecht aan de weg zodra de temperaturen onder nul zakken en de groeven zijn opgewassen tegen redelijke hoeveelheden sneeuw en ijs. Let op als u denkt met zomerbanden te kunnen blijven rijden om op wintersport te gaan en sneeuwkettingen te gebruiken als de omstandigheden te zwaar worden: met deze kettingen kunt u niet harder dan 50 km/ uur rijden en zodra u ze verwijdert, zal uw auto moeilijk bestuurbaar worden. "de remafstand met een zomerband in plaats van een winterband wordt op het koude en natte asfalt met 2 vermenigvuldigd. Op sneeuw of ijs, kan deze afstand zelfs tot 8 maal langer zijn ", licht Dominique Aimon toe. Kortom, in een klassiek West-Europees klimaat, raden wij u aan met zomerbanden te rijden en op winterbanden over te stappen zodra de temperaturen onder de 7 graden zakken. Zelfs als het slechts zelden sneeuwt in uw streek en zelfs als u niet naar de bergen of koude streken afreist. En als u uw winterbanden van het voorgaande seizoen monteert, vergeet dan vooral niet om de bandenspanning te controleren die in de tussentijd verminderd kan zijn. Wij wijzen u erop dat deze winterbanden in het winterseizoen in bepaalde Europese landen verplicht zijn (Duitsland, Italië, ...). Maar naargelang uw geografische situatie, heeft u wellicht andere types winterbanden nodig...

 

Extra stevige winterbanden voor strenge winters

Als u in een koude streek of in de bergen woont, of vaak op wintersport gaat, volstaat het waarschijnlijk om op winterbanden (M+S, 3PMSF) te rijden om alle situaties het hoofd te bieden. Daarnaast zijn er uiteraard nog automobilisten die in erg koude streken wonen, met hevige sneeuwval en zware weersomstandigheden. Zodra u grote hoeveelheden sneeuw en het ijs het hoofd moet bieden, is het nodig voor een andere categorie banden te kiezen. Een autoband die in het winterseizoen vaak gebruikt wordt in Scandinavische landen maar die het nadeel heeft veel minder comfortabel te zijn dan een zomer- of winterband bij het rijden op onbedekt asfalt. De extra stevige winterband heeft niet hetzelfde ontwerp als een winterband. De rubbercompound maakt het mogelijk bestand te zijn tegen extreem lage temperaturen. Het directionele profiel en de dichte siping bieden het een ongeëvenaarde wegligging op dikke lagen sneeuw en ijs. Deze autoband biedt echter veel minder rijcomfort dan een standaard winterband op droge of vochtige wegen, en verbruikt meer brandstof. Deze extra stevige winterband bestaat natuurlijk ook nog in een nog radicalere versie met metalen spijkers op het profiel om optimale handling op ijs te bieden. Maar in dit geval is het vrijwel niet mogelijk om op onbedekte wegen te rijden: de banden slijten snel, de wegligging is beperkt en het brandstofverbruik rijst de pan uit. Daarnaast is het gebruik van spijkerbanden in sommige landen strikt verboden (of aan bepaalde periodes gebonden). De extra stevige winterband is in talloze Europese landen vrijwel niet verkrijgbaar en mag uitsluitend gebruikt worden als u op permanente wijze op ijs en sneeuw rijdt. Des te meer als u voor spijkerbanden kiest. 

 

Uw banden aan de weersomstandigheden aanpassen

Over het algemeen is de winterband (3PMSF) dus het meest veelzijdig. Behalve als u in een land woont waar de temperaturen altijd boven de 7 graden liggen (zomerbanden het hele jaar), of waar de winters integendeel extreem koud zijn en de wegen met grote hoeveelheden sneeuw en ijs bedekt zijn. In het laatste geval moet u voor extra stevige winterbanden of zelfs spijkerbanden kiezen. Kortom, alles hangt af van uw geografische situatie en van de in de winter af te leggen trajecten.

Lees ook

>> Wij wijzen erop dat als u er zeker van wilt zijn de juiste winterband te kiezen, u tevens de wetgeving per land kunt raadplegen.