Praktische gids over winterbanden - ABS, ESP, ASR: welk voordeel bieden deze hulpsystemen bij het rijden op sneeuw?

ABS, ESP, ASR: welk voordeel bieden deze hulpsystemen bij het rijden op sneeuw?

Winterbanden Julien T

De elektronische systemen voor hulp bij het rijden worden steeds vaker standaard door de autofabrikanten ingebouwd. Deze verbeteren op aanzienlijke wijze de actieve veiligheid van het voertuig bij normaal weer, maar kunnen bij het rijden op sneeuw nog al eens voor verrassingen zorgen. Hieronder enkele tips om ook in de winter optimaal gebruik te kunnen maken van deze systemen.

Hulp bij rijden in de sneeuw Hulp bij het rijden in winterse omstandigheden - Foto credits © : All Rights Reserved

Over hetzelfde onderwerp

De elektronische rijhulpsystemen waren voorheen voorbehouden aan modellen uit het luxe segment, maar tegenwoordig is een groot aantal modellen hier standaard mee uitgerust. Het antiblokkeersysteem (ABS), de hulp bij noodremmen (AFU), het antislipsysteem (ASR) of het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) zijn de meest bekende systemen. Deze geavanceerde systemen, die op de motor en de remmen inwerken, stellen de bestuurder in staat om in noodsituaties de controle over de auto te behouden.

Hoewel het nut ervan op droge of natte wegen niet meer bewezen hoeft te worden, kunnen deze systemen op besneeuwde wegen nog wel eens voor verrassingen zorgen. Is het nodig om deze, indien mogelijk, uit te schakelen? Beslist niet omdat ze, in combinatie met prestatievolle winterbanden, op aanzienlijke wijze de grip en de handling van de wielen verhogen.

Het ABS systeem voorkomt het slippen maar verhoogt tevens de remafstand
Met uitzondering van voertuigen van meer dan 10 jaar oud, werkt het antiblokkeersysteem van de remmen correct op sneeuw. De keerzijde is echter een verdubbeling, of op sommige oppervlakken zelfs een verdriedubbeling, van de remafstand. Wij raden u dus aan vaart te minderen en te anticiperen op langzaamrijdend en stilstaand verkeer.

Het ABS systeem kan echter slecht reageren bij gripverschillen tussen de linker- en rechterwielen. Bijvoorbeeld als slechts de helft van het wegdek met sneeuw bedekt is. Bij hobbelige wegen kunt u eveneens parasietreacties waarnemen.

Het ESP: uit te schakelen bij het starten bij geringe grip
Het stabiliteitsprogramma is erop gericht uw auto zo goed en zolang mogelijk op de weg te houden. Het systeem beperkt zowel het risico op ondersturing (slippen van de vooras) als oversturing (slippen van de achteras). Zodra het systeem detecteert dat de wielen niet meer op de stuurbewegingen reageren, werkt het in op de betreffende wielen tot deze opnieuw grip verkrijgen.

Het ESP systeem reageert goed op sneeuw als de auto in beweging is. Bij het optrekken, kan de antislip functie van het systeem echter in sommige gevallen de auto blokkeren. Bijvoorbeeld op een beijzelde weg of bij het starten op een helling. De recente ESP systemen beschikken over een stand die licht slippen bij sneeuwval mogelijk maakt. Voor de oudere modellen volstaat het om het systeem bij het starten uit te schakelen en, zodra u rijdt opnieuw in te schakelen.

Winterbanden ontwikkeld om de werking van de rijhulpsystemen te verbeteren

De bandenfabrikanten houden rekening met de standaardinvoer van elektronische rijhulpsystemen en bieden tegenwoordig banden die de werking ervan kunnen verbeteren.

Dit is met name het geval voor Continental, met de reeks ContiWinterContact. Het model TS 830 P is voorzien van specifieke sinusvormige lamellen die de lengte- en zijkrachten harmoniseren. Wij hebben de efficiëntie ervan kunnen testen op het circuit van de Andros Trofee te Alpe-d’Huez.