Een praktische gids voor het kopen van de juiste banden - Autobanden en uw rijcomfort
Center

Autobanden en uw rijcomfort

Koop de juiste banden Julian

Als we de criteria bekijken die de kwaliteit van een autoband bepalen en bijdragen aan de meerwaarde hiervan, mag het rijcomfort niet over het hoofd gezien worden. Een criterium dat een belangrijke rol speelt binnen het dagelijkse rijcomfort en tevens op het bandenlabel vermeld staat.

Rijcomfort in de auto Rijden met prestatievolle banden, wat betreft het rolgeluid, draagt bij aan een goede rijomgeving - Foto credits © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Naast veiligheid moet er ook aan het comfort gedacht worden

Natuurlijk kiest u uw banden in de eerste plaats op basis van de prestaties: remmen op droge en natte wegen, bescherming tegen aquaplaning, wegligging en slijtbestendigheid zijn doorslaggevende criteria bij de aankoop van banden. Naast deze, uiteraard uiterst belangrijke criteria op het gebied van veiligheid, zijn er tal van overige punten waarmee we rekening moeten houden, zoals de prijs of het brandstofverbruik van de banden. Maar het rijcomfort mag eveneens niet over het hoofd gezien worden!

 

Rolgeluid

Het rolgeluid kan eenvoudiger waargenomen worden als u in een elektrisch voertuig met een stille motor rijdt: alleen al het rijden op de weg met uw auto veroorzaakt rolgeluid dat voortgebracht wordt door uw banden. Als ze in contact komen met de weg, maken de banden onvermijdelijk geluid en de sterkte ervan is evenredig aan de snelheid van het voertuig. Hoe harder u rijdt, hoe meer u dit in de auto kunt voelen. Het rolgeluid kan al snel waarneembaar zijn als de band niet ontworpen werd om de effecten van het rolgeluid tegen te gaan.

 

De invloed van de bandstructuur op het geluid

In theorie genereren de groeven van een autoband geluid. Ideaal gezien zouden we dus met gladde (slick) banden zonder groeven moeten rijden, vervaardigd van rubber met een lage rolweerstand. Dit zou het overigens mogelijk maken de grip te verbeteren op een wegdek in uitstekende staat. Maar het rijden met slick banden is om een voor de hand liggende reden verboden: het is onmogelijk om veilig te rijden met gladde banden op natte wegen. Daar ze voor een veelzijdig gebruik bestemd zijn, moeten banden dus zodanig ontwikkeld worden dat ze een acceptabel geluidsniveau hebben ondanks de groeven. Voor het geluidscomfort van de passagiers van het voertuig, maar tevens voor voorbijgangers of bewoners van de bebouwde kom. Een belangrijk punt, daar als we dit door de band voortgebrachte geluid meten volgens de van kracht zijnde norm (op 80 km/uur met uitgeschakelde motor en twee microfoons die elk op 7,5 meter van het voertuig worden geplaatst), komt het niveau ervan over het algemeen overeen met een passerende trein of een werkende stofzuiger. De bandenfabrikant moet er dus voor zorgen dit punt zoveel mogelijk te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de prestaties van de autoband.

 

De hobbels in de weg opvangen

Naast het door de banden veroorzaakte geluid, hangt het rijcomfort ook af van de capaciteit van de banden om de hobbels in de weg op te vangen. Op dit vlak is het resultaat afhankelijk van een groot aantal factoren : de efficiëntie van de buitenband om de hobbels in het asfalt en de trillingen op te vangen, de kwaliteit van het wegdek, de schokdemping en de ophanging van het voertuig. Het staat natuurlijk buiten kijf dat een grote sedan met een goede geluidsdemping op een glad wegdek meer comfort biedt dan een kleine, zuinige stadsauto op een slecht wegdek.

 

 

Een belangrijke aanwijzing op het label

Rolgeluid prestaties op het label Foto credits © : rezulteo

Om te controleren of een band bevredigend rijcomfort biedt, kunt u op het label kijken daar het rolgeluid één van de verplicht vermelde criteria is. Het pictogram geeft de exacte waarde van het rolgeluid weer in decibel. Het geluidsniveau wordt uitgedrukt door middel van kleine golven naast dit cijfer: een zwarte golf voor een weinig lawaaiige band, drie zwarte golven voor een band met een slechte score voor het rolgeluid.