Een praktische gids voor het kopen van de juiste banden - Diverse types autobanden

Diverse types autobanden

Koop de juiste banden Harry

Binnen de sector autobanden kunnen we meerdere categorieën onderscheiden. Het is vooral belangrijk om een - aan de Nederlandse weersomstandigheden - aangepaste band te kiezen: zomer of winter. Daarnaast moet men rekening houden met de gebruiksomstandigheden: weg, trackdays of all terrain. Ten slotte beschikken sommige banden over specifieke kenmerken: runflat, verstevigd profiel (XL), asymmetrisch profiel...

Alle types banden Er bestaan diverse categorieën banden. Om de juiste keuze te maken is het nodig deze te kunnen onderscheiden - Foto credits © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Kies het type band dat het beste bij u past:

1- De bandenkeuze naargelang de weersomstandigheden

Zomerbanden

Winterbanden

Extra stevige winterbanden

  >> Spijkerbanden, met spijkers uit te rusten banden

All season banden

2- De bandenkeuze naargelang de gebruiksomstandigheden

Autobanden voor personenauto's en de bijbehorende gebruiksomstandigheden

   >> Symmetrische, asymmetrische en directionele banden

   >> Groene banden

High-performance banden en de bijbehorende gebruiksomstandigheden

4x4 banden en de bijbehorende gebruiksomstandigheden

Banden voor bedrijfswagens/bestelbusjes /campers en de bijbehorende gebruiksomstandigheden 


3- Specifieke banden

Versterkte banden

Runflat banden

 

1- De bandenkeuze naargelang de weersomstandigheden


> Zomerbanden


Dit zijn de meest bekende banden. Ze zijn ontworpen voor uitstekende prestaties bij temperaturen hoger dan 7°C. Onder deze temperatuur verstijft het rubber waardoor het minder soepel wordt en minder grip biedt.

Zomerbanden bieden echter  uitstekende prestaties op zowel droge als natte wegen:

Voor droge wegen

Op droge wegen bieden banden met een stijf profiel meer stuurprecisie. Dit is overigens de reden waarom racebanden (“slick banden”) glad zijn.  Deze stijfheid is afhankelijk van meerdere factoren:

  • Het profiel van de autoband. Een vlak profiel met vierkante schouders biedt een goede wegligging, met name in bochten.
  • Het aantal groeven. Hoe minder insnijdingen, des te groter het contactvlak van het rubber voor optimale grip.
  • Massieve rubberblokken. Hoe breder de rubberblokken, des te minder het profiel ingedrukt wordt.
  • Zelfblokkerende lamellen. De voor de waterafvoer nuttige lamellen verminderen de stijfheid van het profiel (borstelhaar effect). Om dit nadelige effect te voorkomen bieden sommige fabrikanten een complexe siping aan.

Voor natte wegen

Autobanden met talloze groeven bieden echter betere prestaties op natte wegen. De groeven van het profiel maken de weg droog en zorgen ervoor dat het rolvlak voldoende grip behoudt. Het rijgedrag van een autoband op natte wegen is afhankelijk van het profieltype:

  • Het aantal groeven. Bij een hoger aantal groeven zal de autoband het water beter absorberen (een gemiddelde maat autoband voert circa 15 liter water per seconde af).
  • De vorm en de oriëntatie van de profielen. Symmetrisch, directioneel of asymmetrisch, ze zijn erop gericht het water zo snel mogelijk naar de zijkant af te voeren.
  • Siping. De kanten en de lamellen van het profiel dragen bij aan het droogleggen van de weg en hebben dus als het ware een ruitenwisserfunctie.

 

Winterbanden

De meeste automobilisten denken nog steeds dat winterbanden uitsluitend nodig zijn bij sneeuw, wat de misleidende benaming "sneeuwbanden" verklaart. Winterbanden zijn in feite geoptimaliseerde banden voor temperaturen onder de 7°C.

Het rubber van winterbanden blijft in tegenstelling tot zomerbanden, soepel op lage temperaturen en het sterk ingesneden profiel verbetert de handling en het remmen zodra de temperaturen zakken. 

  • Samenstelling. Winterbanden bevatten silica en rubber die de elasticiteit van het gom op lage temperaturen behouden en goede grip bieden.
  • Groeven.  Winterbanden hebben diepe groeven voor een snelle afvoer van water of sneeuw.
  • Siping.  Winterbanden hebben vijf maal zoveel lamellen als zomerbanden. De lamellen fungeren namelijk als noppen of spikes en verbeteren de tractiekracht. De remafstanden evenals het risico op slippen of aquaplaning worden zo aanzienlijk teruggedrongen.

     
         
> Extra stevige winterbanden
 

Extra stevige winterbanden zijn ontworpen om gedurende meerdere maanden per jaar temperaturen van onder de -10°C en besneeuwde en beijzelde wegen te trotseren.

 

           >> Spijkerbanden, met spijkers uit te rusten banden

Spijkerbanden zijn winter- of extra stevige winterbanden voorzien van metalen punten voor verhoogde grip op besneeuwde en beijzelde wegen. Het gebruik van deze banden is binnen Europa niet overal toegestaan. De met spijkers uit te rusten banden zijn banden waarop, naargelang de staat van het wegdek, spijkers aangebracht of verwijderd kunnen worden.


 >> De winterbandengids

 

All season banden

De all season band, ook wel all weather band of vierseizoenenband genoemd, is een compromis tussen zomer- en winterbanden. Zonder het prestatieniveau van speciale banden te bereiken, zijn deze banden ontworpen voor gemiddelde rijprestaties ongeacht de weersomstandigheden, bij voorkeur in streken met zachte winters.

Er bestaan zomer-, winter- en all season banden voor  alle autosegmenten (personenwagens, 4x4's, sport- en bedrijfswagens) en naargelang het gebruik (stad, snelweg, off terrain ...).

De bandenkeuze is niet alleen afhankelijk van het seizoen, maar tevens van het type voertuig, van het type gebruik van de banden en van de specifieke kenmerken die de prestaties of de rijomstandigheden verbeteren.

Terug naar de inhoudsopgave

 

2- De bandenkeuze naargelang de gebruiksomstandigheden


> Banden voor personenauto's
 

Wat is een asymmetrische band?

De aan het eind van de jaren 1960 door Michelin en XAS gelanceerde autoband met een asymmetrisch profiel, berust op het principe dat de werking van de autoband aan de binnen- als de buitenzijde niet hetzelfde is. Door de zones van de autoband op verschillende wijze te bewerken, worden de wegligging en de grip aanzienlijk verbeterd. De meeste grote merken bieden deze geavanceerde types banden aan.

 

 

De gebruiksomstandigheden van banden voor personenauto’s:

 

=> Sportbanden: deze categorie betreft de sportauto's, van de  compacte GTI tot de luxe supercar.

Sportbanden moeten bestand zijn tegen de door de sterke motor afgegeven hoge krachten en het sportieve rijgedrag, en dus beschikken over:

  • een uitzonderlijke wegligging op hoge snelheid, zowel in een rechte lijn als in bochten;
  • onberispelijk rijgedrag op natte wegen, voornamelijk bij het remmen;
  • optimale stuurprecisie, verzorgd door de stijfheid van het rolvlak op hoge snelheid.

=> Wegbanden: deze categorie betreft de toerauto's, van de compacte sedan tot de minivan via de grotere toerauto’s en de gezinswagens.

Wegbanden moeten aangepast zijn aan het weg- en snelweggebruik en dus beschikken over:

  • een goede wegligging op hoge snelheid, zowel in een rechte lijn als in bochten;
  • onberispelijk rijgedrag op natte wegen, voornamelijk bij het remmen;
  • optimaal gebruikscomfort dankzij het opvangen van trillingen en een laag rolgeluid;
  • een lage rolweerstand om bij te dragen aan de beperking van het brandstofverbruik en van de CO2 uitstoot.

=> Stadsbanden: deze categorie betreft de compacte en stadsauto's.

Stadsbanden moeten aangepast zijn aan het stadsverkeer en dus beschikken over:

  • een uitstekende slijtweerstand om hun prestaties te behouden na ontelbare keren remmen en optrekken. Daarnaast moeten ze tevens bestendig zijn tegen stoeprandschokken;
  • een lage rolweerstand om bij te dragen aan de beperking van het brandstofverbruik en van de CO2 uitstoot.

 

> High-performance banden
 

High-performance banden zijn bestemd voor krachtige auto's, luxe sedans of sportcoupés. Zoals de naam al zegt bieden ze uitzonderlijke prestaties zowel wat betreft de wegligging, de grip als de stabiliteit in bochten. En dit op zowel droge als natte wegen.

High-performance banden hebben tevens een snelheidsaanduiding V, W, Y of Z wat overeenkomt met maximale snelheden van 240 tot meer dan 300 km/uur.

Sommige fabrikanten ontwikkelen banden op maat voor speciale door autoconstructeurs ontworpen luxe modellen.  Zoals Michelin, die de Porsche Carrera GT en de Mercedes-Benz SLR McLaren uitrust.

 

> 4x4 banden
 

Deze categorie telt drie types banden. Combibanden die zowel in de stad, op de weg en kleine kiezelpaden gebruikt kunnen worden, echte all-terrain banden om erop uit te trekken over ruige terreinen en obstakels te passeren en SUV banden die er voornamelijk op gericht zijn in de stad te rijden.

=> Combibanden: deze categorie betreft de 4x4's die zowel op de weg als off-road gebruikt worden.

4x4 combibanden moeten veelzijdig zijn en dus beschikken over:

  • bevredigend rijgedrag op de weg en met name over goede prestaties op natte wegen;
  • voldoende handling op rulle en ruige terreinen of grind;
  • een versterkte structuur om het zware gewicht van dit type voertuig te kunnen dragen.

 

=> All-terrain banden: deze categorie betreft 4x4 voertuigen die opgewassen zijn tegen de meest indrukwekkende obstakels.

4x4 all-terrain banden moeten, ongeacht het terrein, de tractie van de motor overdragen en bestand zijn tegen grote hindernissen en dus beschikken over:

  • uitzonderlijke handling op modderige terreinen, rotsachtige bodems, puin of steile hellingen;
  • een versterkte structuur om het grote gewicht van dit type voertuig te kunnen dragen en bestand te zijn tegen gevaar op lekken.

=> SUV banden: deze categorie betreft  SUV's en overige  voertuigen met vierwielaandrijving  voornamelijk bestemd voor weggebruik.

De 4x4 SUV banden moeten zich aan krachtige motors en het zware gewicht van deze voertuigen kunnen aanpassen en dus beschikken over:

  • een goede wegligging op hoge snelheid, zowel in een rechte lijn als in bochten;
  • onberispelijk rijgedrag op natte wegen, voornamelijk bij remmen;
  • een versterkte structuur om het zware gewicht van dit type voertuig te kunnen dragen.

 

Sommige 4x4 banden hebben een specifieke M+S (Mud and Snow) markering die aangeeft dat deze banden gebruikt kunnen worden bij sneeuw en op modderige wegen.

>> De markering op een autoband aflezen

 

> Banden voor bedrijfs-/ bestelwagens/ campers
 

Deze categorie betreft bedrijfswagens en kleine bestelwagens, zonder de banden voor campers te vergeten.

De Bedrijfsauto /Bestelwagen banden moeten voldoen aan criteria voor veiligheid, comfort en duurzaamheid en dus beschikken over:

  • bevredigend rijgedrag op de weg en met name over goede prestaties op natte wegen;
  • een bepaalde robuustheid om bestand te zijn tegen schokken en zware ladingen;
  • rijcomfort zowel wat betreft het rolgeluid als de trillingen.

Sommige banden voor bedrijfswagens /bestelwagens zijn herkenbaar aan de letter C op de zijwand.

 

>> Om de juiste banden voor uw voertuig te vindenkunt u onze online gids raadplegen

 

De door de fabrikanten aangeboden markeringen of opties voor banden kunnen beschikbaar zijn voor zowel de seizoensbanden als de banden voor specifieke voertuigen of een specifiek gebruik.

Terug naar de inhoudsopgave



3- Specifieke banden 

 

> Versterkte banden
 

Deze banden beschikken over een versterking en een hogere laadindex om zwaardere gewichten te kunnen dragen en zich zo te kunnen aanpassen aan gezinsauto's, grote sedans, SUV's en kleine bedrijfswagens. Dit type banden kan herkend worden aan de markering op de zijwand, die per bandenfabrikant verschilt: XL, Renforcé, RF, Extra Load of Reinforced.

 

Runflat banden 
 

De runflat banden zijn zelfdragende banden waarmee u zelfs bij een lekke band kunt doorrijden . De zijwanden werden versterkt om de autoband bij spanningsverlies te ondersteunen. De meeste grote fabrikanten bieden deze optie binnen hun autobandenreeksen aan: het is te herkennen aan een markering op de zijwand van de band die verschilt naargelang de fabrikanten: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure voor Michelin)...

Bij een lekke band lopen deze banden niet van de velg en voorkomen dus dat u de macht over het stuur verliest. Dit systeem stelt de bestuurder in staat nog maximaal 80 km te rijden op een maximumsnelheid van 80 km/u.

Terug naar de inhoudsopgave

 

De tip van rezulteo:

 Monteer altijd hetzelfde type banden onder uw auto.


Lees ook

>> Welke banden voor mijn omgeving en mijn rijstijl?
>> Welke banden voor mijn voertuig?