Praktische gids over het bandenlabel - Bandenlabels: wie test de banden? Hoe worden deze tests uitgevoerd?

Bandenlabels: wie test de banden? Hoe worden deze tests uitgevoerd?

Bandenlabel: de gebruiksaanwijzing Julien T

Vanaf 1 november 2012 kan de consument, dankzij het prestatielabel, de uiteenlopende banden vergelijken. Het label is gebaseerd op drie criteria: de energie-efficiëntie, de remkracht op natte wegen en het externe rolgeluid. Maar wie zal deze bandenprestaties testen en hoe worden de tests uitgevoerd?

Meten rolgeluid Het meten van het rolgeluid van banden - Foto credits © : Rezulteo

Het testen van de bandenprestaties in het kader van het Europese bandenlabel wordt uitgevoerd onder de verantwoording van de fabrikanten of de importeurs. Het betreft dus een autocertificatie methode.

Elke fabrikant moet zijn producten onderwerpen aan tests die voldoen aan een protocol dat met zorg door de Europese instanties werd opgesteld. Hij verbindt zich ertoe een betrouwbare en objectieve classificatie te verstrekken die de consument in staalt stelt de banden met elkaar te vergelijken

Het is vervolgens aan elke Lidstaat van de Unie om erop toe te zien dat de tests volgens de voorziene procedure werden uitgevoerd. 

 

De test om de energie-efficiëntie van de band te meten

De bijdrage van de band aan het brandstofverbruik wordt getest op basis van de meting van de rolweerstand. Ofwel de door de band afgegeven energie bij het contact met de weg. Hoe lager de rolweerstand, hoe lager het brandstofverbruik.

RolweerstandtestFoto credits © : All Rights Reserved

De band wordt, via een standaardopzet, getest op een bank bestaande uit een rol met een diameter van 2 m. De test simuleert het rijden op 80 km/uur bij een belasting gelijk aan 80% van de loadindex van de band. 

 

De test voor het meten van de remkracht op natte wegen

De remkracht op natte wegen speelt een belangrijke rol binnen veiligheid. Het is het tweede criterium dat in aanmerking wordt genomen voor het Europese bandenlabel.

Test van de band Michelin Pilot Sport 3 op een nat wegdekFoto credits © : rezulteo

Deze test wordt uitgevoerd op een standaard auto voorzien van een ABS systeem. Het remmen wordt gemeten tijdens de snelheidsvermindering van 80 naar 20 km/uur. De verordening beschrijft alle voorwaarden die tijdens de test nageleefd moeten worden. Hieronder een greep uit deze voorwaarden:

Temperatuur: van 2° tot 20 °C voor winterbanden en van 5° tot 35 °C voor zomerbanden.

Besproeien van de testbaan: waterhoogte tussen 0,5 en 1,5 mm

Kenmerken van de testbaan: helling, gelijkmatigheid, kwaliteit van het asfalt, textuur, wrijvingseigenschappen…

 

De test voor het meten van het externe rolgeluidsniveau

De verlaging van het rolgeluid draagt bij aan de leefkwaliteit, met name in steden. Dit is het derde criterium dat door de Europese wetgeving geselecteerd werd om de banden via het Europese bandenlabel te classificeren en te vergelijken.

De test bestaat uit het plaatsen van twee microfoons aan weerszijden van het pad van een voertuig dat 80 km/uur rijdt. Het geluidsniveau wordt gemeten wanneer het voertuig de lijn met een uitgeschakelde motor kruist.