Praktische gids over het bandenlabel - Bandenlabel: de drie prestatiecriteria

Bandenlabel: de drie prestatiecriteria

Bandenlabel: de gebruiksaanwijzing Julien T

Het nieuwe label geeft de consument informatie over 3 basisprestaties van de band: de energie-efficiëntie, de remkracht op natte wegen en het externe rolgeluid. Elk criterium heeft een classificatie die weergegeven wordt met een letter en een kleur.

De drie prestatiecriteria op het bandenlabel De drie criteria om de prestaties van banden te beoordelen - Foto credits © : Rezulteo

 

De energie-efficiëntie

 

De banden zijn verantwoordelijk voor circa 20% van het totale brandstofverbruik. Het rollen van een band over de weg leidt tot het vervormen en hittevorming. Dit fenomeen creëert een kracht die de rolweerstand (RW) genoemd wordt. Hoe hoger de rolweerstand, hoe meer brandstof de motor verbruikt.

Icoon brandstof op bandenlabelFoto credits © : All Rights Reserved
 Een lage rolweerstand is dus een belangrijk criterium om het brandstofverbruik en dientengevolge ook de CO2 uitstoot terug te dringen.

Het label geeft de rolweerstandcategorie van de band aan. De cijfers gaan van A (laagste RW) tot G (hoogste RW).

 

De remprestaties op natte wegen

Icoon regen op bandenlabelFoto credits © : All Rights Reserved
De grip van banden op natte wegen speelt een belangrijke rol binnen de veiligheid van de bestuurder en de passagiers. Om de remafstand te meten heeft de Europese regelgeving een protocol opgesteld die met name de bij de test na te leven voorwaarden beschrijft: beginsnelheid, eigenschappen van de piste, waterhoogte, temperatuur…

Het cijfer wordt verkregen door de resultaten van de remproef te vergelijken met de resultaten die verkregen werden met een referentieband. De cijfers gaan van A (de beste score) tot G (de laagste score).

 

Het externe rolgeluidsniveau

Icoon geluid op bandenlabelFoto credits © : All Rights Reserved
Het door het rollen van de band veroorzaakte lawaai maakt deel uit van de aan de leefkwaliteit verbonden criteria. Het draagt voor een groot deel bij aan het totale door de auto veroorzaakte lawaai. Het is zelfs overheersend bij een snelheid van meer dan 50 km/uur. Het beperken van het externe rolgeluid draagt dus bij aan het beperken van de algemene geluidsoverlast.

Het tijdens een test gemeten resultaat wordt vergeleken met een door de regelgeving vastgestelde grenswaarde. Het rolgeluid telt drie categorieën, weergegeven via één (beste score), twee of drie geluidsgolven.

 

Lees ook

>> Wie voert de tests uit?