Praktische gids voor een goed onderhoud van uw banden - Hoe kunt u de slijtage van een autoband meten?
Center

Hoe kunt u de slijtage van een autoband meten?

Onderhoud uw banden Julien

Slijtindicatoren, dieptemaat, kleurverandering: een overzicht van de diverse uitrustingen om de slijtage van banden te controleren.

Professionele dieptemaat, nauwkeurig opmeten slijtage Foto credits © : All Rights Reserved

De slijtage van banden controleren: een kwestie van veiligheid

De regelmatige controle van de slijtage van banden is van belang voor een goede verkeersveiligheid. Het rolvlak van de band - ter grootte van een A4tje - is namelijk het enige deel van de band dat in contact staat met de weg. De kwaliteit van het rubber en de diepte van de groeven zijn dan ook direct van invloed op de grip en de wegligging van het voertuig.

Met een versleten band heeft u dus meer kans op bandenpech of aquaplaning. Daarnaast verminderen de remprestaties en de wegligging van de band eveneens naargelang de mate van slijtage, met name bij winterse omstandigheden.

De Europese regelgeving heeft een wettelijke slijtgrens ingesteld*. Deze bedraagt 1,6 mm rubber op het gehele rolvlak voor zomerbanden **. Bij het overtreden van deze richtlijn, krijgt men een boete van 135 euro opgelegd en wordt het voertuig aan de kant gezet. 

*De wetgeving van – legt een wettelijke slijtgrens op van 1,6 mm.

** Voor winterbanden bedraagt de wettelijke slijtgrens 4 mm.

De diverse technieken om de slijtage van een band te meten

De slijtindicator.

Het meest gangbare systeem. Het bestaat uit een rubberblokje van 1,6 mm dik dat normaalgesproken onder in de lengtekanalen is geplaatst. Zodra dit rubberblokje op het rolvlak zichtbaar wordt, heeft de band de wettelijke slijtgrens bereikt en moet het vervangen worden. Slijt de band verder af, dan is de automobilist in overtreding.

Voorbeeld slijtage bandFoto credits © : rezulteo

Klassieke slijtindicator.

Om de plaats van de slijtindicator op het rolvlak te kunnen vinden, moet men naar één van de volgende markeringen op de zijwand van de band zoeken:

  • Het TWI (tread wear indicator) merkteken
  • Het logo van het merk
  • Een driehoek

 

Michelin slijtindicator in de vorm mini Michelin mannetjeFoto credits © : Michelin

 

Sommige merken bieden tevens hogere slijtindicators aan. Het verdwijnen ervan duidt op een band die geen optimale prestaties meer biedt op natte wegen.

 

Hogere slijtindicator op een Continental bandFoto credits © : Continental

 

De slijtindicator in de vorm van cijfers.

Dit systeem bestaat uit het aanbrengen op het rolvlak van een slijtschaal in de vorm van cijfers. Deze cijfers geven de dikte van het rubber aan en worden naargelang de slijtage van de band gewist. Meerdere merken zoals Nokian of Matador, hebben hiervoor gekozen. 

Slijtindicator in de vorm van cijfers op een Matador bandFoto credits © : Matador

 

Slijtindicator in de vorm van cijfers op een Nokian bandFoto credits © : Nokian

 

Kleurverandering.

Twee Chinese ontwerpers hebben een prototype band ontwikkeld die van kleur veranderd zodra het rolvlak versleten is. Het principe is eenvoudig: de binnenste rubberlaag van de band is gekleurd in fluo oranje. Zodra het rolvlak slijt komt de kleur tevoorschijn. Vernuftig maar, volgens onze specialisten, moeilijk uit te voeren!

Kleurverandering van het rubber bij slijtage van de bandFoto credits © : All Rights Reserved

 

De dieptemaat.

De slijtindicators stellen u in staat snel de mate van de slijtage van de band in te schatten, maar vervangen niet de nauwkeurigheid van een dieptemaat. Deze kleine tool, die tegen een klein prijsje verkrijgbaar is bij vrijwel alle autocentra, maakt het mogelijk de diepte van de groeven op diverse plekken van de band te meten, overeenkomstig de regelgeving.

Professionele dieptemaat, nauwkeurig opmeten slijtageFoto credits © : All Rights Reserved

Professionele dieptemaat

Muntstuk. Bij gebrek aan een dieptemaat, kan men gebruik maken van een muntstuk dat men in één van de groeven van het rolvlak steekt.

  • Voor een zomerband, volstaat een munt van 1 euro: als de op de rand gegraveerde sterren zichtbaar zijn, moet de band vervangen worden!
  • Voor een winterband, moet er een muntstuk van 2 euro gebruikt worden: als de zilverkleurige buitenrand buiten de groef uitsteekt, is de band versleten.

Hoewel wij deze methode niet afraden, is het natuurlijk niet uiterst nauwkeurig.

 

Twijfelt u of uw eigen banden nog wel veilig zijn? Gebruik dan bovenstaande methoden om dit zelf te kunnen meten. Liever persoonlijk advies ontvangen? Stel uw vraag aan onze bandenexperts op onze bandengids, of via Facebook