Praktische gids voor een goed onderhoud van uw banden - Controleer tevens het reservewiel

Controleer tevens het reservewiel

Onderhoud uw banden

Het onderhoud van het reservewiel wordt vaak over het hoofd gezien maar is van groot belang opdat deze bij een lekke band zijn taak kan vervullen.

Reservewiel Een reservewiel in goede staat en de juiste tools die van pas komen in het geval van een lekke autoband - Foto credits © : All Rights Reserved

Veel automobilisten weten niet waar zich het reservewiel van hun auto bevindt. Bij een lekke band is dit een bron van ergernis…. Controleer, alvorens een grote reis te maken, eerst waar het reservewiel zich bevindt.

Behuizing van het reservewiel.

Het merendeel van de reservewielen bevindt zich in een behuizing onder de bodemplaat van de kofferbak. Sommige bevinden zich nog in een onder de auto bevestigde kooi. In dit geval is het verstandig om regelmatig de goede staat van het schroefwerk van het bevestigingssysteem te controleren daar dit door roest aangetast kan zijn waardoor het losschroeven onmogelijk wordt.

Als uw auto is uitgerust met een "thuiskomer”

Daar de banden steeds breder worden, kiezen talloze autofabrikanten tegenwoordig voor een reservewiel van het «thuiskomer»type. Deze zijn veel minder breed en kunnen dus eenvoudig onder de bodemplaat van de kofferbak worden aangebracht. De keerzijde van de medaille is dat ze niet dezelfde performance als normale wielen hebben. Met deze band mag maximaal 80 km/uur gereden worden (zoals vermeld op de stikker op de velg) en het vereist tevens voorzichtig rijgedrag. Door de geringe breedte ontstaat er een gripverschil met de drie overige banden van de auto. Als de thuiskomer rechts wordt aangebracht, moet u uiterst voorzichtig zijn in bochten naar links en omgekeerd, met name op natte wegen.

Onderhoud van het reservewiel.

Hoewel het reservewiel het “vijfde wiel aan de wagen” is, moet het, net als de overige banden, regelmatig gecontroleerd worden.

  • Bandenspanning: eenmaal per maand net als de overige wielen.
  • Algemene staat: controleer, als uw auto meer dan vijf jaar oud is, of de behuizing geen afdrukken op de band achterlaat. Draai, in dit geval, het wiel opdat de contactzone niet altijd gelijk is.

De tip van rezulteo: let op bij het aandraaien van de wielen en bij anti-diefstal wielmoeren! Controleer, als de wielen tijdens de laatste aandraaiing vastgedraaid werden met een pneumatische schroevendraaier, of de moeren niet te vast zijn aangedraaid. De kans bestaat anders dat u ze niet kunt losdraaien als u met een lekke band staat.... Controleer, als uw wiel uitgerust is met anti-diefstal moeren, of u de juiste moersleutel voor de demontage in uw auto heeft.

Lees ook

>> Bandenspanning: elke maand te controleren

>> Hoe kunt u de slijtage van een band meten?

>> Herken abnormale slijtage

>> Verwissel uw banden om de slijtage ervan te beperken

>> Wanneer moeten de banden vervangen worden?

>> Montage van de banden: de na te leven regels

>> Uitlijnen van de wielen en afstellen van de geometrie.