Praktische gids voor een goed onderhoud van uw banden - Na hoeveel jaar moeten de banden vervangen worden?
Center

Na hoeveel jaar moeten de banden vervangen worden?

Onderhoud uw banden Julien

Een band is een uitrusting die niet alleen slijt tijdens het gebruik, maar tevens veroudert. Daarom raden de meeste fabrikanten de automobilisten aan hun banden na vijf jaar jaarlijks te laten controleren en te vervangen als deze de maximale leeftijd van 10 jaar bereikt hebben.

Oude autoband Een autoband met scheurtjes op de flanken - Foto credits © : Philboy - Caradisiac

Slijtage is niet hetzelfde als veroudering

Een band bestaat uit talloze materialen (rubbersoorten, staaldraden, textielvezels…), waarvan de kwaliteit direct van invloed is op de bandprestaties.  De eigenschappen van deze bestanddelen veranderen naarmate de band veroudert.

Deze verandering is afhankelijk van talloze elementen:

  • Weersomstandigheden: zelfs al is het rubber bestand tegen grote temperatuursverschillen, deze veroudert sneller in zeer warme of zeer koude omgevingen.
  • Opslagruimte: vochtigheidsgraad, ventilatie, licht, temperatuur, blootstelling aan oplosmiddelen,…. Al deze factoren zijn van invloed op de kwaliteit van de opslag en dus op de levensduur van de band. Zonder te vergeten hoe de banden worden opgeslagen 
  • Gebruiksomstandigheden: de levensduur van een band is uiteraard tevens afhankelijk van de belasting, de rijstijl (snelheid, versnellingen, remmen…), de druk en de kwaliteit van het onderhoud…

Het is dus niet eenvoudig om een aanbevolen gebruiksduur voor een band af te geven.

Een jaarlijkse controlebeurt na vijf jaar

Wij raden u aan uw banden regelmatig na te kijken om te controleren of deze niet beschadigd zijn en deze geen tekenen van slijtage of vroegtijdige veroudering vertonen: vervormingen of barsten op het rolvak, de schouders of de zijwanden.

Het merendeel van de fabrikanten raden het echter aan de banden, na vijf jaar gebruik, jaarlijks te laten controleren en banden van 10 jaar of ouder te vervangen, zelfs als de toelaatbare slijtgrens nog niet bereikt is.