Het ontwerp en de fabricage van banden - Hoe zou de autoband van de toekomst eruit zien?

Hoe zou de autoband van de toekomst eruit zien?

Banden en technologie Harry

In de toekomst zal de huidige autoband verdwijnen. De lucht zal vervangen worden door innovatieve technologieën en materialen. Het wiel zal niet alleen over rij- en remfuncties beschikken, maar tevens voor de handling- en de ophanging zorgen. Een kijkje in de laboratoria van Michelin.

Michelin Active Wheel Michelin Active Wheel, de technologie van een motor, in een autoband! - Foto credits © : All rights reserved

Alle grote bandenfabrikanten besteden veel aandacht aan onderzoek. Ze hebben omvangrijke R&D afdelingen die een groot deel van de investeringen opslokken (tot 4% van de omzet).

Er worden tal van onderzoeken verricht. Hieronder treft u enkele ideeën aan die ontwikkeld worden door Michelin die, samen met Bridgestone, wereldmarktleider op het gebied van autobanden is. Deze ideeën kunnen over een tiental jaren op de markt gebracht worden.

 

Michelin Airless

Dit betreft een luchtledige band die dus niet lek kan gaan en tevens onderhoudsvrij is.

Het beschikt over een radiaalstructuur van composietmaterialen, ontworpen om even lang mee te gaan als de auto waarop het gemonteerd is. Over deze structuur wordt een rubberen rolvlak geplakt. Deze kan, zodra het versleten is, opnieuw gecoverd worden.

 

Michelin Tweel

Het Michelin Tweel concept (samentrekking van Tire – band – en Wheel – wiel) onderzoekt de integratie van de band met het wiel. Dit concept is, net als de Airless band, luchtledig en opnieuw te coveren. Het bestaat uit een rubberen rolvlak dat via flexibele spaken op de naaf is verbonden. De flexibele spaken zijn verbonden met een wiel en vervormen om de schokken te absorberen. Daarnaast kunnen ze tevens eenvoudig weer opveren. De normaal door de lucht verzorgde schokdemping wordt dus verzorgd door deze uiterst flexibele spaken.

 

Michelin Active Wheel

Dit is de meest spectaculaire technologische doorbraak. Dit wiel omvat de hoofdfuncties van een voertuig: tractie, ophanging, remmen en rijden. Het is namelijk uitgerust met een krachtige elektrische motor en een actief ophangings- en remsysteem. Dit wiel is bestemd om gebruikt te worden met elektrische voertuigen die op een accu of een brandstofcel werken. Met dit type wiel heeft het voertuig geen versnellingsbak, noch een koppeling, cardanas, stabilisatiestang of drijfas nodig.

 

Bronnen: Michelin website