Het ontwerp en de fabricage van banden - Hoe wordt een autoband gemaakt?

Hoe wordt een autoband gemaakt?

Banden en technologie Julian

Rolvlak, lamellen, draadkernen, karkaslaag…. Alle termen die u moet kennen om de structuur van een autoband te begrijpen.

Door de computer gegenereerde autoband De structuur van een autoband is complexer dan men denkt - Foto credits © : All Rights Reserved

Autobanden zijn een composietproduct: een ingewikkelde assemblage van rubbersoorten, staalkabels en textielvezels zoals nylon of polyester. Deze materialen worden niet verlijmd maar verbonden via een chemische reactie: het vulkaniseren. Laten we de al deze elementen eens nader bekijken. 

 

Luchtdichte laag

De binnenband bestaat al lang niet meer. Deze wordt tegenwoordig vervangen door een dunne luchtdichte laag van synthetisch rubber.

 

Karkas met rechte bogen (of karkaslaag)

Dit vormt het geraamte  van de autoband. Het bestaat uit tegen het rubber geplakte en in rechte bogen aangebrachte koorden van textielvezels. Deze koorden spelen een sleutelrol binnen de structuur van de autoband en zorgen ervoor dat de band bestand is tegen spanning.

 

Hiel en draadkern

Deze vormen de structuur van de autoband. De draadkernen dienen om de band op de velg te klemmen. Ze zijn bestand tegen uiterst hoge krachten.

 

Vulling onderste zone (of hielzone)

Dit is het gedeelte van de autoband dat in contact staat met de velg. Het zorgt voor de luchtdichtheid en de overbrenging van het versnellen en het remmen van het voertuig.

 

Zijwand

Dit betreft de zijkant van de autoband. De van soepel rubber vervaardigde zijwanden beschermen de band tegen schokken die het karkas kunnen beschadigen (schokken tegen stoepranden …). Ze zijn tevens voorzien van de bandmarkeringen.

 

Gordellagen

Deze bedekken de toplagen. Ze maken het mogelijk om, zelfs op hoge snelheid, het profiel van de autoband te stabiliseren en beperken het oververhitten. Ze zijn voorzien van kabels, over het algemeen van nylon, die in kringvorm aangebracht worden om niet uit te rekken onder invloed van centrifugale krachten.

 

Toplagen

De toplagen zijn versterkt met dunne en bestendige staaldraden. De toplagen worden kruislings en schuin boven op elkaar gelijmd. Het kruisen van de draden met die van het karkas vormt een netwerk van driehoeken die de stijfheid van de bovenkant van de band garandeert.

 

Rolvlak

Dit is het gedeelte van de autoband dat in contact staat met het wegdek. Het rolvlak moet bestand zijn tegen uiterst hoge krachten. De compound waaruit het bestaat moet grip bieden op alle ondergronden, slijt- en schuurbestendig zijn en niet snel verhit raken.

 

Profielen

De kanalen en groeven van het rolvlak dienen om het water op de weg af te voeren. Het aantal groeven is afhankelijk van het type autoband.

 

Wie heeft de band uitgevonden: Michelin of Dunlop?

De eerste bandenfabriek werd in 1889 opgericht door de Schot John Boyd Dunlop. De fabriek was gevestigd te Dublin in Ierland. Niet lang hierna vinden de Fransen André en Edouard Michelin de demonteerbare fietsband uit.

> Kom meer te weten over de merken Dunlop en Michelin