Evenementen georganiseerd door bandenfabrikanten - IAA Frankfurt 2017: Continental toont nieuwe prototypes ContiSense en ContiAdapt
Center

IAA Frankfurt 2017: Continental toont nieuwe prototypes ContiSense en ContiAdapt

Fabrikanten Gepubliceerd op 13-09-17 door Yannick O’Conor

Au Salon international de l’automobile de Francfort (IAA), Continental a dévoilé deux nouvelles technologies concept pour ses pneus. Une innovation de plus pour le manufacturier allemand qui promet des pneus intelligents dans un futur très proche.

Continental_pneu_concept De ContiAdapt technologie stelt de band in staat de bandenspanning aan de wegomstandigheden aan te passen - Foto credits © : Continental

Twee prototypes

Op elk autosalon worden er nieuwe conceptbanden gepresenteerd. Deze keer is het Continental die met twee intelligente bandentechnologieën een visie op de mobiliteit van de toekomst onthuld. Tijdens het Internationale Autosalon van Frankfurt (IAA) onthulde de Duitse fabrikant de ContiSense en ContiAdapt. Deze twee innovaties stellen een band in staat zich aan de weersomstandigheden aan te passen en de staat van de band te controleren.

ContiSense, controle tot in de details

ContiSense bestaat uit een netwerk van sensors verwerkt in het rubber. Alle informatie van de band wordt via een elektrisch circuit aan het centrale systeem van de auto of een smartphone applicatie doorgegeven. Dit sensornetwerk zal tevens eenvoudiger lekken kunnen herkennen. Wanneer iets in het loopvlak van de band doordringt, wordt er onmiddellijk een waarschuwing uitgestuurd, veel sneller dan de meeste hedendaagse technologieën dat kunen.

ContiSense_capteursFoto credits © : Continental

ContiAdapt, past zich aan alle situaties aan

De ContiAdapt en de microcompressoren die geïntegreerd zijn in het wiel passen de druk en de breedte van de band aan naargelang de rijomstandigheden. Continental ontwierp het systeem zodanig dat indien nodig, de maat en de breedte van het contactvlak kan worden gewijzigd voor verhoogde veiligheid en optimaal rijcomfort.

Er zijn in totaal 4 combinaties mogelijk. De band kan zich aanpassen op natte, hobbelige, gladde en droge wegen. Op droge wegen verhoogt de band bijvoorbeeld de spanning om een smaller contactvlak let de weg te creëren en dus een lagere rolweerstand te verkrijgen. Het ContiAdapt systeem laat de band toe tot onder 1 bar te zakken om zo het voertuig te helpen los komen uit diepe sneeuw en te rijden bij ijzel.

ContiAdapt_FrancfortFoto credits © : Continental

Een alles-in-1 band

Om deze twee technologieën zo goed mogelijk met elkaar te kunnen combineren, heeft Continental een conceptband gepresenteerd. Het rolvlak telt 3 verschillende zones en kan naargelang de druk dat de ContiAdapt instelt op alle oppervlakken rijden. Deze band is voornamelijk ontworpen voor zelfrijdende en elektrische auto’s en heeft een langere levensduur waardoor ook de impact op het milieu verlaagd wordt.