Evenementen georganiseerd door bandenfabrikanten - De Pirelli-kalender 2018 ‘Alice in Wonderland’ door de ogen van Tim Walker
Center

De Pirelli-kalender 2018: ‘Alice in Wonderland’ door de ogen van Tim Walker

Fabrikanten Gepubliceerd op 24-11-17 door Yannick O’Conor

Pirelli presenteerde in het Manhattan Center in New York de 45e editie van zijn vermaarde kalender. Een nieuwe, kleurrijke blik op Alice in Wonderland van de fotograaf Tim Walker.

Pirelli-kalender Lupita Nyong’o speelt de rol van de zevenslaper voor de Pirelli-kalender 2018 - Foto credits © : Pirelli

Een “all black” versie van het meesterwerk van Lewis Carroll

Na de editie van 2017, waar Peter Lindbergh de schoonheid van de vrouw in de verf wou zetten, wordt dit jaar voor een totaal nieuwe stijl gekozen. De Engelse fotograaf Tim Walker kreeg de zware, maar eervolle taak toebedeeld op de editie van 2018 te ontwerpen. De fotosessie vond plaats in mei in Londen.

Tim Walker is vooral bekend met het maken van covers voor modetijdschriften. Voor de Pirelli-kalender koos hij er voor om een nieuwe blik te werpen op Alice in Wonderland door uitsluitend zwarte modellen voor de lens te zetten. De 47-jarige fotograaf bracht hierbij talloze beroemde gezichten samen zoals topmodel Naomi Campbell, de actrices Whoopi Goldberg en Lupita Nyong’o en de rappers Diddy en Lil Yachty. Echter, de ster van deze editie heet Duckie Thot, een zeer gewild model van Sudanees-Australische afkomst neemt de rol van Alice op zich. 

Voor de nieuwe editie werd ook gekozen voor een resoluut andere fotostijl. De laatste twee edities van de Pirelli-kalender waren zwart-wit, terwijl de nieuwe versie zich kenmerkt door de kleurrijke touch en surrealistische stijl van Tim Walker. “Het verhaal van Alice werd al duizenden keren verteld. Ik wilde de fantasiewereld van Lewis Caroll volledig doorgronden om een nieuwe versie te creëren, een ander en origineel standpunt bieden” vertelde hij over zijn werk tijdens de lanceringsavond.

Er werden in totaal 18 personages van de fabel in scène gezet door de decorontwerpster Shona Heath. Ze werden aangekleed door Edward Enninful, de redactiechef van Vogue UK die als grote fan van Alice in Wonderland helemaal te vinden was voor het concept van de nieuwe Pirelli-kalender. "Door een zwarte Alice neer te zetten, helpen we kinderen van een verschillende afkomst wennen aan een rijke diversiteit van kleins af aan. Het toont ze dat schoonheid geen kwestie van kleur is. We leven immers in een wereld met talloze uiteenlopende culturen. Projecten zoals deze uitzonderlijke Pirelli-kalender zijn het bewijs dat er nog een sprankje hoopt bestaat in deze als maar cynischere wereld".


De Pirelli-kalender is sinds de eerste uitgave in 1964 uitgegroeid tot een legende. Na de eerste aardolieschok verdween de kalender van 1975 tot 1983 van het toneel. Hij heeft al verschillende vermaarde fotografen in de spotlights gezet. Denk hierbij aan Karl Lagerfeld, Annie Lebovitz of Steve McCurry, om zomaar wat namen te noemen, en dit jaar dus Tim Walker.

Bekijk de video van de presentatie van de Pirelli-kalender.